Test: BRIG E8

Familiecruiser med smak av Hankø

Brigs premiumserie overrasker med raffinerte, gjennomførte detaljer og trygge sjøegenskaper – og har aner av norske gener.

Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2019

Med en nytenkende og entusiastisk importør Hankø Marina og aktiv eierklubb, Brig Owners Group Norway, har RIBene fra Brig fått et solid fotfeste her i Norge. En av verdens største RIB-produsenter sparrer jevnlig med Norge og har brukt hjemstedet Fredrikstad som testarena blant annet for nettopp Eagle 8.

Produsenten har 24 modeller, fra 10 fot til 33 fot, fordelt på tre serier, og Eagle-serien går for å være trygge familiebåter og premium-tilbudet. – Eagle skal være «top end». Navigator er den mest sporty modellen, litt rimeligere priset enn Eagle. Mens vår rimeligere serie Falcon har konsoll og innredning som er skrudd og modulbasert, er det her støpt og ferdig, forteller importør Atle Staff i Hankø Marina.

Stor forskjell

Eagle 8 erstattet populære Eagle 780 i år, og verdens første eksemplar ligger i nettopp Fredrikstad. Eieren, Haakon Alexander Grøttum, er Brig-entusiast på sin hals, stiftet Brig Owners Group Norway og har hatt flere RIBer fra Brig – deriblant nettopp forgjengeren. – Verftet omtaler nye Eagle 8 som en evolusjon av Eagle 780. Frem til for tre år siden var dette flaggskipet i modellrangen da Eagle 10 overtok troneplassen. Det nye designet var mer aggressivt, tidløst og sporty enn det Brig tidligere hadde laget. Dessverre ble den både litt for stor og for dyr for de fleste av oss, og mange ønsket det nye designet på en mindre og rimeligere båt. Svaret ble Eagle 8, forteller Grøttum.

Han beskriver seg selv som en over middels ivrig båtbruker og har tidvis hatt sitt virke i maritime miljøer. – Når det har stått på som verst har båtene mine gått 300-550 timer i året i en kombinasjon av jobb og fritid. Da snakker vi både eventyr, egotripper og med familien, forteller han. Haakon er tidligere ekstremsportutøver, og da han opprettet dialog med verftet i 2013 åpnet nye muligheter seg. – Siden vi har en fantastisk og allsidig skjærgård som både leverer blikkstille vann og ganske tøff sjø rett utenfor døra, og vi var en gjeng her nede som brukte båtene våre litt røffere enn snittkunden, oppsto det en tett kommunikasjon med verftet. Vi opplevde å bli hørt da vi kom med ønsker og innspill, og etter hvert ble vi en del av research and development-teamet til Brig. I mars ble jeg spurt om jeg kunne tenke meg den første E8 i verden etter prototypen for å drive litt omfattende testkjøring før verdenslanseringen. Båten kom i august, og det var ganske stort at Fredrikstad skulle bli første destinasjon, før store markeder som Australia og USA, forteller Grøttum stolt – og etter å ha testet båten er konklusjonen hans klar:

Bedre i sjøen

– Båten er testet med alt fra en til tolv personer om bord og i varierende værforhold. Så langt er 19 meter per sekund utenfor Strømtangen fyr det friskeste været jeg har vært ute i, men også her opplevdes båten som stabil og trygg. Skroget er skarpere enn på forgjengeren og skjærer sjøen på en helt annen måte enn tidligere. Den økte lengden gjør at den ligger bedre i rotete sjø. Skroget er også langt mer smidig og sporty, spesielt i svinger. Her har tidligere Eagle-modeller som E650 og E780 hatt en tendens til å skrense litt med akterenden om du gikk inn med stor fart og skarp vinkel, forteller han.

Baugen har fått en litt slankere design enn 780-modellen, som kunne oppfattes som litt butt. Den økte lengden gir også mer komfort innvendig. Sitteposisjonen ved førerkonsollen og aktersalongen har fått mer polstring og er mer komfortabel. I tillegg gir den økte lengden mulighet for to høye personer til å sitte ovenfor hverandre i akterendens salong uten at de ender opp med å benflørte, sier Grøttum.

Trygg

Vår testbåt er utstyrt med Mercury Verado 300 hk., men båten er godkjent for 350 hk. også. Verado-motorene er stillegående, og spesielt på tomgang skal det mye til å høre at motoren går. Med ett tastetrykk kan du «åpne» eksosen og få en grommere lyd. En artig detalj.

– Båten er godkjent for elleve personer, og har du med deg så mange på tur ville jeg gått for det største alternativet. Ellers er 300-hesteren helt ideell, forteller Staff. På topp måler vi 48 knop med en person om bord, og Grøttum har sett 49 knop på sin måler.

– Skroget er «konservativt» og kan ikke trimmes ut av vannet. Det er litt følelsen du får av å kjøre en båt med steppet skrog med veldig flat stil. Dette er en familiebåt, forteller importør Staff. Båten går mykt i sjøen og er forutsigbar. I akterspeilet har Brig bygget ut faste flaps som forlenger skroget og er med på å gi disse egenskapene. Pongtongene er hevet en smule fra vannet som skaper mindre friksjon og drag mellom vannet og pongtongene.

Mange tilvalg

På det nyåpnede showrommet til Brig-importøren viser Atle oss de mange tilpasningene en kunde kan gjøre. Eagle 8 leveres standard med hypalon-pongtonger, og du kan velge mellom ørten forskjellige farger. Han viser oss enda flere stoffprøver på seter, og flere farger på glassfiberen og Seadek-dørken, som er ekstrautstyr. Vår testbåt er såkalt «Hankø Edition» og er godt utstyrt med 2 x Simrad på 9 tommer hver, CoastKey trådløs start/stopp/dødmannsknapp, Mercury racing-spak med separat gass og gir, stereoanlegg fra JL, separat toalettrom med egen 54 liters septiktank og kjøleskuff. Testbåten er også utstyrt med Mercurys Active Trim-funksjon, som gir mulighet for automatisk motortrimming basert på et forhåndsprogrammert oppsett.