Test: BRIG E10

Flaggskip med ekstra sus

At markedet for RIBer er i vekst og stadig når nye kjøpegrupper, er flaggskipet til Brig et gyllent eksempel på. Båten har kabin for to, sosiale uteområder – og er rigget for 2 x Mercury 300 hk. på hekken, og utstyrslisten er lang. Vi har prøvekjørt det som skal være verdens best utstyrte eksemplar.
Artikkelen sto på trykk i Båtens Verden i 2020

Hvem vil kjøpe en RIB på 33 fot til to millioner når det kanskje holder med en 21 fot RIB til 650 000 kroner? Ikke så mange kanskje – i første omgang, og så langt finnes det kun tre av dem i Norge. Men, folk kjøper SUV-biler fra Bentley, Maserati og Porsche også. Når det strengt talt hadde holdt med en 4×4 Skoda. Og metaforen er ikke så ueffen, for det er en helt spesiell opplevelse å dra på fjorden med denne nye super-RIBen, som trolig har mye av fremtiden for seg.

Ny teknologi

Det begynner med at motorene fjernsenkes og startes fra land slik at de får litt varme i seg mens vi er på vei ut på brygga med CoastKey sin trådløse dødmannsknapp. Neste steg er å finne seg til rette bak ratt, spaker og instrumenter som i et middels fly! Deretter glir vi sidelengs ut fra brygga ved hjelp av en joystick som datastyrer de to motorene på hekken individuelt og overfører momenter som burde være direkte naturstridig. Riktignok har vi en viss erfaring med to diesler på strake aksler. Du kan trene deg opp til å gjøre visse triks da også, men dette?

Fri av brygga fortsetter denne litt «ut av kroppen-opplevelsen» når vi nå roterer, svinger og glir sideveis samtidig. Joysticken lyser opp med en ring av selvtillit i grønne, blå og røde farger, som forteller deg hvilke funksjoner som er i arbeid. Ikke ser det ut til at de to arbeidshestene der bak lyder samme ordre heller, men heller arbeider vekselvis både mot og med hverandre samtidig. Vi trykker på en knapp og båten blir liggende pal på samme sted uansett vær og vind, som det riktignok ikke er så mye av denne dagen.

Elektroniske data

De to 12 toms, flushmonterte displayene gir oss mer informasjon enn vi klarer å absorbere med en gang. Det ene om kart, farvann og navigasjon, den andre om motorenes mest intime detaljer, om forbruk, drivstoff, og rekkevidde. 80 liter i timen bruker vi i 30 knops fart. Det er omtrent Oslo – Hankø det. Den ene motoren går 9 omdreininger fortere enn den andre. Hver gang vi trykker på noe nytt, får vi vite mer.

Min kaptein ombord hevder med sine 55 år stadig å høre fremtidens båtførere til. Selv hører jeg vel egentlig fortidens båtførere til med mine 70+, så når jeg får overta styringen slår jeg av alle disse elektroniske triksene, og går over til å håndfly dette uhyret. De to 300 hk. utenbordsmotorene der bak synes å sukke litt oppgitt, men innstiller seg lydig og automatisk på å arbeide mer parallelt på gamlemåten.

Forutsigbar

Det første inntrykket er at båten er lett. Den beveger seg til de grader uanstrengt, og lystrer hver millimeters endring på gasshendlene. Akselerasjonen er voldsom. Gass- og girspakene er fra Mercury Racing og består av to svarte, små spaker med små knotter du bare setter i posisjon F-N eller B. Båten legger seg forsiktig lydig over i svingene og sitter godt i vannet selv ved litt harde svinger. E10 er flaggskipet i Brigs Eagle-serie, som henvender seg til familiebruk med forutsigbare sjøegenskaper og maksfart på femti knop.

Jeg etterlyser nedfellbare armlener som ville sikre at jeg forble bak rattet, uansett sentrifugalkreftene. Om jeg skulle falle for fristelsen til å sende kapteinen overbord ved å bråsvinge i 35 knop hadde det opplagt vært mulig. Kapteinen er litt enig. Når vi får litt sjø imot ute ved Garnholmen øker vi til toppfart, drøye 50 knop. Da blir båten mer leken og lett på foten. Sklir litt mer på buken liksom, og tåler nok ikke så mye større hastighet med denne riggingen. Av gammel erfaring trodde jeg at båten ville settes seg litt mer på hekken og sette nesa i været nå, men båten beholder optimal trim, fordi denne båten er rigget for hastigheter opp til drøye 50 knop. Med annen rigging, parallellstag og andre propeller kunne det nok gått fortere. Men vi er ikke der nå. Dette er den optimale familiebåten, og da er 50 knop nok. Det er voldsom fart på vannet det også, og vi har tross alt med champagne i kjøleskapet, og dobbeltseng med nytt tørt sengetøy oppredd under konsollen.

Solid

Båten gir et tillitsfullt inntrykk og virker solid og godt dimensjonert. En viss justering av styreposisjonen kanskje? Men nei, alle elementer er integrert og bygget for å holde, det skrangler ikke noe sted. Rattet kan uansett justeres, og jeg veier 100+. Hengsler og beslag er svært solide. Og blanke. Vindskjermen holder vinden godt unna. Brillene blir sittende på nesa.

Litt vått kan det nok bli i grovere sjø, men så er da dette også en båt for litt friskere bruk og nærkontakt med sjøen.

Så, er fremtiden her? Speiler dette litt av fremtidens båt? Både for hytter og hus ved sjøen? RIB er inn. Lett å bruke, trygg og solid. Kle deg skikkelig, og gi gass for å besøke andre venner og andre steder. Overnatt i båten dere to, eventuelt med et par mindre barn. Be med et vennepar eller to og ta en natt på hotell. Eller dra på solskinnstur med hele familien.

Om dette er den optimale familiebåt som en sjøens Volvo stasjonsvogn vet jeg ikke helt. Den er nok litt mer sportslig anlagt. Tankene går heller til en Porsche Panamera, eller en Ferrari med fire seter. Det er jo biler som selges om dagen, så hvorfor ikke en litt tilsvarende båt. Det skulle ikke forundre meg om kjøperen av en slik RIB nettopp kjører en slik bil…