Har «alltid» båten med på ferie

Trailbart båtliv:
Har «alltid» båten med på ferie

Finn Møller og kona har hatt sine forskjellige båter med på ferietur med bil siden 1976, og da paret for noen år siden skulle oppgradere til en større daycruiser – var kriteriet at den var enkel å ta med på nettopp veien.

– Den mest fantastiske opplevelsen var i 1997 da vi dro med oss vår Ryds 600 med 175 hk. fra Sandvika til Lofoten. Vi satt den på sjøbunnen ved fjære ved Tranøy fyr, ventet på høyvann og dro over til Vestfjorden på flatt hav. Vi leide hytte øst for Svolvær i en fjortendagers tid og brukte båten som plattform for å oppleve naturen. Risvær, Trollfjorden, Raftesundet, Molla, Skrova og Svolvær var alle lett tilgjengelig med båten, forteller Finn entusiastisk. Og som ikke det var nok, stoppet paret noen dager i Brønnøysund og sjøsatte båten der også. Denne turen ble i alt på 350 mil landeveien, og da paret skulle oppgradere til en båt med overnattingsmuligheter, var et av de viktigste kriteriene at den skulle være trailbar. Valget falt på en Nordkapp 760 Noblesse med Evinrude 300 hk. på akterspeilet.

Annonse

– Den kan ta oss lengre og med bedre komfort i litt dårligere vær, og vi kan fint dra på overnattingsturer og bo i båten flere netter, en uke eller så, forteller han.

Med båten på hengeren får du en fantastisk aksjonsradius, også på innsjøer og elver .

Fra bobåt til daycruiser

Finn bor i Bærum og har vært båtinteressert så lenge han kan huske. – Far var båtmann og jeg er vokst opp med hytte i strandkanten, som nå er ute av familien og erstattet med båt. Kona traff jeg første gang i en Oslojolle jeg fikk låne, og jeg har hatt båt selv siden 1972, sier Finn, som kan fortelle at både BB11, en italiensk 36 fots cabincruiser, X-Yachts 402, Ryds 600 og et par selvbygde 14-fotere med større motorer på hekken står på båt-CVen.

Fascinasjonen for trailbart båtliv kom allerede med en av de selvbygde 14-foterne i 1974. – Selvbyggene, Rydsen og nå Nordkappen er med når vi drar på ferie ved sjøen eller på dagsturer. Når vi leier en hytte er den ofte uten båt eller med noe smått, og da er det godt med den medbrakte som passer vårt bruk og som vi er godt kjent med. Vårt utgangspunkt har vært fra Oslo og omegn, og det har spesielt vært eksotisk og tatt båten til innsjøer og elver som Tyrifjorden, Ransfjorden, Mjøsa og på Glomma. Vi har også feriert en del i Bohuslän og i Mandal med båt og henger, forteller Finn.

Annonse

– Gjennom vårt tyve år lange båtliv med større cabincruiser eller seilbåt har vi gledet oss over å komme til nye steder og oppleve sjøen og den norske skjærgården. Under normale omstendigheter går jo ikke dette hvis man ikke har en båt av en viss størrelse, men med båten på hengeren får du en fantastisk aksjonsradius, også på innsjøer og elver, forteller Finn.

Finn Møller elsker båtlivet – og tilhengeren.

En vane

Han har blitt en erfaren bruker av båt og tilhenger, og har flere gode tips på lur til de som vurderer å feriere med båt på henger. – Det viktigste er at båten ikke blir for stor. Bilen skal trekke det hele med god margin for ikke å slite filler av bremser og girkasse. Jeg må selv innrømme at vi måtte opp et hakk eller to i bil for å kunne trekke båten komfortabelt. Vi har også lært at hengeren bør være et nummer større enn strengt tatt nødvendig for at den skal bli stabil. I tillegg anbefaler jeg å søke råd om hvordan båten bør plasseres og ikke minst stroppes på hengeren, og sørge for å bli god på det. Tenk nøye gjennom det å sette ut og trekke opp båten for å unngå skader, for det er store krefter ute og går, men tross alt, dette med trailbart båtliv er ingen rocket science.

Når båten først er sjøsatt har får du en fantastisk opplevelse i ukjent farvann og natur. Det er helt unikt at så mange ulike steder kan besøkes på egen kjøl, sier han engasjert. Selv nevner han turer som å ta Dalslands kanal med eget telt eller å sove om bord, eller ta båten fra Årnes, over Glomma til Vorma, forbi Eidsvoll og videre opp i Mjøsa, eller å sjøsette båten på vestlandet eller et sted langs vakre Helgelandskysten.

– Utfordringen kan være å finne passende og gode steder å sette ut båten, så det kan lønne seg å gjøre litt research på forhånd, avrunder han.