Helelektrisk skjærgårdsidyll

Helelektrisk skjærgårdsidyll

Green Waves 601 har mer eller mindre tradisjonelt snekke- og deplasementskrog, men er rigget med elektrisk motor. Båten har et støybilde som gir en ny dimensjon på båtturen.
Av Båtens Verden

I en tidligere utgave skrev vi om Green Waves på Gjeving, som utvikler elektriske fremdriftssystemer, «elektrifiserer» fritidsbåter og utvikler egne helelektriske båter. Første båt ut var Green Waves 601, en saktegående, nederlandsk inspirert snekke hvor skroget bygges i Polen, mens installasjonen av fremdriftssystemet gjøres på Gjeving, og i fjor leverte produsenten åtte slike. I modellsortimentet har også produsenten en mer hurtiggående elbåt under navnet 630X bygget i aluminium, og nylig annonserte gründerbedriften at de skal produsere denne her hjemme – på Sørlandet.

Bedagelig layout

20-foteren fra Green Waves har sitteplass til åtte personer og overrasker med stor plass takket være bredden på 2,40 meter – nesten helt fra hekk til baug. Layouten er i klassisk sjektestil, med mulighet for å gjøre om den fremre sofagruppen til solseng. Med den ene kalesjedelen oppe får du både skygge eller ly for vind og regn. Førersetet er en del av salongen akter, men kan også skyves frem eller vendes ned for å få adgang til badeplattformen. Noen vil sikkert savne rorkulten, men til gjengjeld har styreposisjonen fått kartplotter på 9 tommer og monitor for fremdriftssystemet, som vi skal komme tilbake til. Herfra blir også skipperen en del av det sosiale selskapet.

Selv om det strengt tatt ikke virker nødvendig med en liten, flatpakket motorpakke, har Green Waves valgt å beholde den ikoniske motorkassa – som fungerer utmerket til ekstra sitteplass, fotstøtte eller matkasse. Tvers ovenfor finnes kjøleskap og en smart integrert avfallsdunk.

Lydløst i lave hastigheter

Green Waves jobber for å minimere støybildet og gi en lydløs opplevelse. Selv en båt med elektrisk fremdrift kan lage både motorlyder, vibrasjoner og slingrelyder fra propellen. For Green Waves 601 opplever vi et totalt lyd- og vibrasjonsfritt bilde opp til cirka 6 knop, og derfra gir motoren fra seg en liten lyd. Nå er det også opp til og med 5 knop denne båtpakka trives best, spesielt med hensyn til strømforbruk. Å seile rundt i Gjeving- og Lyngør-skjærgården denne dagen, helt lydløst og luktfritt, gir en helt ny dimensjon. Manøvrerbarheten er god og gasspådraget er momentant uten forsinkelser. Takket være bredden er båten stabil å bevege seg i, og den oppleves som både lettstyrt og retningsstabil takket være en liten kjøl.

Snekka har strak aksel, og motoren om bord på vår testbåt er på 7,5 kW, som skal tilsvare 10 hestekrefter og egentlig er unødig stor. For med en 4 kW motor vil du få tilnærmet samme topphastighet og bedre rekkevidde. Teoretisk rekkevidde oppgis til førti nautiske mil i fire knop med en batteripakke på totalt 200 Ah og 48V. Vi måler toppfarten til 6,7 knop på topp, og leser av rekkevidden til cirka 15 nautiske mil.

Takket være modulbaserte batterier kan pakken bygges på av kunden selv i etterkant om det ønskes mer rekkevidde. På en vanlig skjærgårdstur bør det være tilstrekkelig for de fleste – men det hele avhenger selvsagt av bruk og farvann. Fra batterimonitoren på dashbordet får vi blant annet oversikt over forbruk, estimert rekkevidde, motortemperatur og spenning.

Lades på brygga

Green Waves leveres standard med 1 kW ombordlader, og dermed trenger du kun en 10 ampers krets for å lade båten. Fra tomt batteri til fulladet oppgis ladetiden til ti timer, men så hører det også til sjeldenhetene at batteriet er flatt når du kommer hjem fra en typisk båttur i hjemlige farvann. Og har du tilgang til en større strømkrets kan du også få en større lader om bord.

Om vedlikeholdsintervallene for det elektriske fremdriftssystemet trekker produsenten kun frem electroclean-spray på viktige komponenter og det å smøre kontakter med silikonfett for å unngå fuktighet og tæring.