Ramsalt skipper på Hankø Marina

Ramsalt skipper på Hankø Marina

Akkurat som logen har sine forskjellige grader finnes det forskjellige grader av båtdilla. Der kan vi trygt plassere Atle M. Staff i grad 11! Selv om Atle har vokst opp med somrene på Hankø, har det hatt liten «morn du»-effekt på skipperen på Hankø Marina. Han rusler rundt og gjør forefallende arbeid for båtfolket hele sommeren. Seier i Færderseilasens turbåtklasse og fem forskjellige VM-titler i offshore-racing forteller litt om Atles båtinteresse.

Det gikk i seil til å begynne med for familien, den gang alle seilere måtte til Hankø, for det var jo der Seiler-kongen og Kongeskipet lå. Hankøseilasene i farvannet rundt Garnholmen var årets begivenhet for mange. Dessuten lå familiehytta rett ved «Mærrapanna» i Hankøsundet. Fortrolig med vannet ble Atle først på Tomm Murstads famøse sjøleir. På Høyer`n på folkemunne, Høyerholmen i sjøkartet, utenfor Middagsbukta i Bærum. Der gikk det i alle former for sjø, vannsport og lek i og på vannet. Båtførerprøven ble bestått etter kursing hos Peder Lunde jr. tur-retur Strømstad, og senere fulgte kystskippereksamen som kulminerte med en seiltur på sekstant fra Southampton til Lansarote. Atles hemmelige drøm var å seile jorda rundt.

Offshore

Som skipper ombord på seilbåt vant Atle Færder`n i turbåtklassen, men syntes alt styret med å tromme sammen mannskap ble for masete, så han valgte istedet offshore-racing med motor. En bil, en båt på tilhenger, og et mannskap på to, han selv inkludert, var til å leve med. Økonomisk håndterlig var det også.

I likestillingens ånd mønstret Atle først på hos Hilde Eriksen, datter av Norges mest erfarne offshorekjører Leif Olav Eriksen, og kjørte som mannskap med henne før han fikk egen båt i klasse C5, en standardbåtklasse. Senere fulgte fullblods klasse 3C som alltid har vært Norges og Europas største klasse hva gjelder antall båter. Da Tvedestrand arrangerte VM i 3C i 1987, deltok det 47 båter, men klassen har blitt mer og mer spesialisert, og til årets VM i Tvedestrand er det så langt påmeldt 13 båter. Klasse 3C kjører med katamaraner på rundt 20 fot, lukket cockpit, og utenbordsmotor på ca. 200 hk. Farten er brutal, det går i hastigheter opp mot 100 knop, og offshore kjøres som kjent utaskjærs. Brutalt var det også da Atle krasjet for femte gang i 2009. Cockpit og hjelm ble knust, Atle slo et stort skall av hodeskallen bak, og kjevebeinet sto ut gjennom øregangen. Da ble det blålys til Arendal Sykehus, Seaking til Ullevål, og endelig veto fra fru Hege.

Underveis har det blitt 5 VM titler og UIM hastighetsrekorder, og en rekke pallplasseringer. Atle har til og med kjørt med legendariske Fabio Buzzi, og fraktet båten sin i container til Key West, bare for å ha deltatt i dette legendariske offshore-VM. Atle har også ellers i alle år hatt et forhold til Florida, og båtlivet i Fort Lauderdale og Key West.

Hankø Marina

Historien med Atle og Hankø Marina, startet i 2003. Den gamle «marinaen» på Furuøya hadde slitt i årevis, og endte tilslutt som konkursbo. Men Hankø trengte denne marinaen, så flere lokale gikk sammen om å drive videre, noe som ikke er lett med norske somre. Det er isolert sett nær umulig å drive forretningsmessig i båtbransjen, sier Atle. Et utsagn nok mange i båtbransjen vil støtte. I 2005 besluttet derfor Atle at dette skulle bli hans livsprosjekt. Her ville han skape et komplett maritimt miljø, med god service og omfattende tilbud, inklusive en god bryggerestaurant. Litt etter modell av slike anlegg nettopp i USA, og særlig på Key West, for som han selv sier;

– Jeg ville ha en arbeidsplass som også omfattet min hobby og store interesse, båter, og et sted hvor jeg også kan dyrke min hobby og tilbringe pensjonisttiden.

I dag er Hankø Marina på god vei, med restaurant, båtsalg, opplag, service og verksted. Så om du kommer til Hankø Marina, og av en eller annen grunn spør han du kanskje treffer på brygga om han har greie på båt, så er svaret sannsynligvis ja!